fredag 25. februar 2011

Strikkemønster

Strikkemønster i mange magasin er som grest for meg. Masse forkortelser og rariteter. Photoshop er mye bedre. Her er det mye lettere å forstå hva som skjer. Det blir som å tegne i 8bits, slik jeg gjorde med SPACE-tasten på kommandoren i barndommen...ting har vel forandret seg, men 8-bits er genialt å lage strikke- og broderimønster av.


Her er eksempelvis Arne og Carlos versjon av en krysning mellom Space Innvaders og Mariusgenseren aka Tovejus har strikket denne lua.

En lue består av ca 100 masker. Størrelsen på pinnene og garntykkelsen gir jo selvsagt variabler, men med "vanlig garn" blir det altså ca 100 masker. Lag en tabell i Word eller et annet skriveprogram og tell opp ca. 100 kolonner og så mange reder som du ønsker deg i forhold til luas lengde (husk at det kommer vrangbord og evt felling før og etter mønsteret). Endre rutenes størrelse til 0,5 x 0,5 cm. Merk hele tabellen og legg inn ønsket bakgrunnsfarge. Det kan være lurt å merke pr tiende maske, slik at mønsteret blir lettere å lese. Særlig dersom du ikke skal ha likt mønster rundt hele lua.

Merk tabellen igjen, kopier den og lim den inn i et fotoredigeringsprogram som Photoshop eller GIMP (finnes gratis på nettet) Zoom inn til du ser hver enkelt rute og bruk fargeleggingsverktøyet til å tegne inn mønsteret. Husk å ikke gjøre det vanskeligere enn du greier å strikke. Husk også på avstand mellom fargene, slik at du ikke får mange lange tråder mellom fargeskiftene i lua di. Ellers har du frie tøyler :)


Jeg har brukt PacMan som inspirasjon til mitt strikkemønster. Nå gjenstår det bare å strikke. Blir vel litt strikking på kalde vinterkvelder forran TV'en ;) Holder på med vrangborden nå. Jeg kommer til å lagge ut bilde av hele lua når den er ferdig. Legg gjerne inn lenke til dine strikkeoppskrifter i kommentarfeltet. Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du? Har du noen kommentarer til innlegget? Skriv her!